Google Search Console w 2019 – od A do Z

Google Search Console w 2019 – od A do Z

Jakie jest najlepsze darmowe narzędzie SEO?

Google Search Console to moje ulubione narzędzie do zwiększania ruchu na stronie.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ta darmowa usługa od Google oferuje nie tylko narzędzia raportów, ale również wiele funkcji do optymalizacji wyszukiwania strony.

Z tego przewodnika dowiesz się do czego służą poszczególne narzędzia udostępnione w GSC.

Ponadto, przeprowadzę Cię przez cały proces od weryfikacji strony, dodania sitemap, sprawdzenia pozycji w wynikach wyszukiwania, jak poprawić CTR, sprawdzić linki.

Tutaj znajdziesz odpowiedzi na te wszystkie pytania.

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to darmowe narzędzie przeznaczone do monitorowania błędów pojawiających się na stronie, sprawdzania skuteczności klików w wynikach wyszukiwania Google (SERP) oraz analizowania stanu indeksowania witryny. 

Search Console udostępnia narzędzia i raporty do wykonania wielu czynności.

Polska wersja interfejsu GSC

Dodaj witrynę do Search Console

By dodać swoją stronę internetową do Google Search Console musisz ją najpierw zweryfikować. Aby to zrobić dodaj nową usługę i wprowadź dokładny link witryny.

Pamięta! Gdy dodajesz link musisz zwrócić uwagę na jego format. Adresy rozpoczynające się od http://, https:// czy www będą traktowane jako różne usługi.

Warto dodać wszystkie możliwe warianty URL strony.

Dodaj nową usługę w GSC

Pamiętaj by na serwerze ustawić przekierowania na jeden format linków do Twojej strony.

Ja jako link główny preferuję format bez www, dlatego moja domena wygląda następująco https://kubapawlak.pl. Rezygnując z www mój link jest krótszy i bardziej czytelny.

Dodaj URL witryny

Nie ma już konieczności by dodawać www przed nazwą domeny.

Weryfikacja strony może się odbyć na kilka sposobów.

Najszybszą metodą weryfikacji usługi jest skorzystanie z pliku HTML. Można również ją wykonać za pomocą metatagu HTML.

My skorzystamy z zalecanej metody z plikiem HTML. Google Search Console wygeneruje do Twojej strony plik w formacie zbliżonym do google4a6543563.html.

Prześlij plik HTML na swoją stronę WWW

Należy pobrać plik .html i przesłać go do głównego katalogu domeny. Plik musi być dostępny jak w przykładzie https://kubapawlak.pl/google4a6543563.html.

Następnie, aby własność została zweryfikowana musisz kliknąć weryfikuj. Jeśli weryfikacja przebiegnie bez problemów pozostaw plik HTML na serwerze.

Dodaj Sitemap

Pierwszym krokiem po zweryfikowaniu Twojej strony internetowej jest dodanie mapy witryny. Umożliwi ona botom najpopularniejszej wyszukiwarki analizowanie linków i informowanie o występowaniu ewentualnych problemów w przyszłości.

Dodaj nową mapę witryny do GSC

Po zgłoszeniu prawidłowej Sitemapy pojawią się informacje dotyczące typu, daty przesłania, stanu, ostatniego odczytu oraz wytrych adresów URL.

Map witryn możemy dodać klika, ale w przypadku niedużych projektów z kilkoma tysiącami stron w zupełności wystarczy jedna.

Czy masz wpływ ma częstotliwość odczytu sitemapy?

Zasadniczo nie masz wpływu na to jak często mapa Twojej witryny będzie odwiedzana przez Google bota. Może to być codziennie lub raz na kilka tygodni. Najważniejsze by Twoja Sitemapa była aktualna i wyświetlała linki do wszystkich podstron domeny.

Przygotuj mapę witryny w formacie XML i uzupełnić ją dodatkowo o daty ostatniej aktualizacji strony. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie by mapa witryny była w formacie strony internetowej wyświetlającej strukturą wszystkich linków do witryny.

Google świetnie radzi sobie z indeksowaniem i rozpoznawaniem treści, dlatego często może się zdarzyć, że treści na Twojej stronie zostaną odkryte z innych źródeł szybciej niż z mapy witryny.

Jeżeli zależy Ci na tym by linki na Twojej stronie były indeksowane jak najszybciej możesz je dodawać ręcznie za pomocą narzędzia „Sprawdzanie adresu URL” dostępnego w ramach Google Serach Console.

Warto z niego korzystać przede wszystkim jak aktualizujesz treści. Wszyscy z "starej szkoły" zgłaszają indeksowanie stron ręcznie. To działa rówież w 2019 roku z nową wersją Google Search Console!

Przegląd

Domyślną kartą wyświetlaną w Google Search Console jest Przegląd. Zawiera ona informacje na temat skuteczności kliknięć związanych z wyszukiwaniem organicznym oraz stanu zindeksowanych stron czy błędów.

Znajdziesz tutaj skrótowe statystyki oraz linki do raportów.

Skuteczność

To jedno z najlepszych darmowych narzędzi SEO wchodzących w skład Google Search Console. Koniecznie zaglądaj tutaj często, jeśli chcesz sprawdzić kliknięcia, wyświetlenia, współczynnika CTR oraz średnią pozycję wyszukiwania swoich wszystkich stron.

Jest to zdecydowanie mój ulubiony zakątek konsoli Google.

Wyjaśnienie pojęć liczby kliknięć, wyświetleń, CTR, i pozycji

Łączna liczba kliknięć - określa, ile razy użytkownicy kliknęli wynik i trafili na Twoją witrynę. Sposób ich liczenia zależy od typu wyniku wyszukiwania.

Łączna liczba wyświetleń - oznacza, ile razy użytkownicy zobaczyli link do Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Jest ona obliczana inaczej w przypadku grafiki i wyników innego typu, w zależności od tego, czy użytkownik przewinął stronę, by zobaczyć dany wynik.

Średni CTR - to odsetek wyświetleń, które doprowadziły do kliknięć w wynikach wyszukiwania.

Średnia pozycja - Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, biorąc pod uwagę najwyższą pozycję, na jakiej kiedykolwiek pojawiła się ona w wynikach wyszukiwania. 

Korzystam z tego narzędzia przede wszystkim do poprawy współczynnika CTR (Click-Through Rate), a co za tym idzie zwiększenia ilości kliknięć w organicznych wynikach wyszukiwanych (SERP).

Jak poprawić CTR na stronie?

Przede wszystkim warto zrozumieć w jaki sposób analizować dane wyświetlane w ramach tego modułu oraz jak je wykorzystać by poprawić swoją widoczność SERP.

Moją ulubioną, a zarazem zabójczo skuteczną strategią jest sortowanie wyników stron według współczynnika wyświetleń. Poszerzam liczbę wyświetlanych do 250 w Google Search Console.

Sortuj wyświetlenia

Następnie szukam pozycji, które mają sporo wyświetleń, ale ich współczynnik CTR nie przekracza 4%. Oznacza to, że dana strona ma duży potencjał, ponieważ generuje odsłonę w wynikach wyszukiwania, ale z jakiś względów użytkownicy klikają w linki konkurencji.

Dodaj filtr Strony

Na tym etapie warto dodać nowy filtr strony by sprawdzić na jakie zapytania wyszukuje się wybrana podstrona najczęściej. Słusznym rozwiązaniem jest dodanie słów kluczowych z wysokim współczynnikiem wyświetleń, ale niskim CTR do opisu i tytułu strony.

Pamiętaj by słowa kluczowe występowały obok siebie, jeśli forma gramatyczna na to pozwala.

Możesz również rozbudować treść strony w oparciu o zapytania wyświetlane w raporcie.

Jeśli chcesz zoptymalizować wygląd wyników wyszukiwania w Google warto skorzystać z darmowego narzędzia Google SERP Tool. Pozwala ono na precyzyjne przygotowanie wyglądu tekstu, url i opis, z uwzględnieniem aktualnych szerokości w pikselach.

SERP wyników wyszukiwania Google

SERP zmienia się co jakiś czas i aktualnie nie jest ograniczony względem ilości wykorzystanych znaków, a szerokością tekstu w pikselach. Np. literka I oraz W, to jeden znak o różnej szerokości.

Ponadto możemy tutaj sprawdzić z jakich krajów odwiedzają naszą stronę użytkownicy, zweryfikować wygląd w wyszukiwarce czy przejrzeć listę urządzeń. Wszystkie dane możemy łatwo wyeksportować do formatu CSV lub Arkusze GoogleCSV.

Stan

W zakładce Indeks Stan możesz sprawdzić, które strony zostały prawidłowo zindeksowane, wykluczone, zawierają błędy czy ostrzeżenia. 

Przeglądając listę szczegółów możesz sprawdzić, z którymi linkami występują problemy, a następnie ja naprawić.

Komunikaty mogą dotyczyć błędów przekierowania, serwera, braku linków (404), listę URL zawierających tag "noindex" czy np. duplikaty linków.

Indeks stanu w Search Console

Błąd - to strony, których nie udało się zindeksować. Oznacza to, że lista witryn z tym statusem nie będzie się wyświetlać w wynikach wyszukiwania Google.

Prawidłowe z ostrzeżeniami -  to lista stron, które zostały zindeksowane w Google, ale wystąpiły pewne problemy, i należy je zweryfikować czy były celowe.

Prawidłowy - to wszystkie prawidłowo zindeksowane strony, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Nie trzeba nic tutaj robić.

Wykluczono - to listra stron, które nie będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania. 

Mapy witryny

Z tej części możesz szybko sprawdzić listę dodanych map witryn w tym datę przesłania, ostatni odczyt, status, liczbę zindeksowanych stron itp. To tutaj dodaliśmy sitemap do strony.

Obsługa na urządzeniach mobilnych

Prawidłowe wyświetlanie stron na urządzeniach mobilnych w 2019 roku jest niezbędne. Sprawdź, które strony mają elementy klikalne blisko siebie, lub treśc jest szersza niż ekran.

Ręczne działania

Większość ręcznych działań dotyczy prób manipulacji indeksem wyszukiwania Google. Pracownik ręcznie podejmuje działania jeśli Twoja strony nie spełnia wskazówek dotyczących jakości dla webmasterów, lub prowadzi do manipulacji indeksem.

Problemy dotyczące bezpieczeństwa

W tej części Search Console wyświetlane są problemy związane z bezpieczęństwem. Warto zaglądać tutaj w przypadku spadków w rankingach, ponieważ te błędy miały duży wpływ na indeks strony.

Sprawdzanie adresu URL

Ta funkcja dostępna jest z pola wyszukiwania, z którego możesz sprawdzić dowolny URL w swojej usłudze, czyli mówiąc najprościej stronie internetowej, której jesteś właścicielem.

Za pośrednictwem tego narzędzia możesz sprawdzić status wybranego URL, dane, gdzie został wykryty po raz pierwszy, czy sprawdzić odczyt Google bota.

Sprawdzanie adresu URL w GSC

Ja z Sprawdzanie adresu URL korzystam głównie do zgłaszania informacji o aktualizacji treści na danej stronie. Przyspiesza to aktualizację strony w indexie.

Google bot wysyłany jest od razu by przetworzyć wprowadzone zmiany. Stan Mapy witryny Obsługa na urządzeniach mobilnych Ręczne działania

Linki

W sekcji Linki dostępnej w Google Search Console możesz sprawdzić witryny z największą liczbą linków przychodzących, czyli strony, które linkują do Ciebie.

Linki zewnętrzne i linki wewnętrzne

Linki przychodzące mają ogrmone znaczenie dla pozycjonowania treści, dlatego warto je monitorować i sprawdzić ich jakość. Jeśli ktoś linkuje do Ciebie, to masz duże szanse by wpłynąc na format linku do Twojej witryny. 

Za pomocą tego modułu możesz sprawdzić kto linkuje do Ciebie, a w połączeniu z darmowym narzędziem Link Scraper szybko przejrzeć wybrane strony.

Listę linków można wyeksportować do Arkusza Google lub pliku CSV i wykorzystać te dane w innych narzędziach.

Podsumowanie

Google Search Console to świetne narzędzie dedykowane dla wszystkich, od właścicieli stron, po specjalistów do spraw SEO i marketingu, administratorów witryn i programistów.

Bezpłatna usługa Google, pomoże Ci monitorować pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google oraz dbać i eliminować związane z nią problemy.

Nie ma konieczności by rejestrować konto w Search Console, by strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwarki Google, ale dzięki Search Console możesz poznać i polepszyć interpretację Twojej witryny przez Google.

A jakie są Twoje ulubione funkcje w GSC?