Jak wybrać domenę

Kuba PawlakKuba Pawlak | 5 Grudzień 2021 | SEO
Jak wybrać domenę

Nie wiesz, jak wybrać domenę? Przygotowałem dla Ciebie artykuł zawierający szereg porad ułatwiający Ci wybór najlepszej domeny dla strony www lub firmy.

Jak wybrać dobrą domenę?

Wybór domeny internetowej to często pierwszy krok do stworzenia rozpoznawalnej firmy lub marki online. Jest to jedna z ważniejszych decyzji, na którą często poświęcamy więcej czasu.

Fajna nazwa nie jest jednak gwarancją sukcesu, ale na pewno może wzbudzić zainteresowanie potencjalnych użytkowników i zwiększać ruch na stronie. Sam wybór nazwy domeny czy słów kluczowych w niej zawartych nie ma wpływu na pozycjonowanie.

By wybrać dobrą domenę należy zdecydować się w pierwszej kolejności na nazwę oraz czy w adresie wprowadzić słowa kluczowe takie jak np. pieczarki-warszawa. czy nazwę firmy jak np. Pieczex. Następnie należy sprawdzić dostępne rozszerzenia (.pl, .blog, .jobs, .expert itp.).

Pamiętaj, że ważniejszym niż wybór nazwy domeny czy rozszerzenia jest skupienie się na tworzeniu teści na stronie WWW. Nie trać zbyt dużo czasu na poszukiwanie idealnej domeny, bo może to opóźnić rozpoczęcie Twojej działalności o miesiące jak nie lata!

Wiele osób polega właśnie na tym etapie tworzenia biznesów. Ty do nich nie należysz!

Czym jest domena?

Domena internetowa to unikalny adres, pod którym znajdować się może np. Twoja strony WWW w Internecie. Każda nazwa wybranej domeny jest niepowtarzalna i przypisana do jej właściciela.

Domeny możesz kupić i zarejestrować korzystając z dostawcy usług rejestracji domen w Polsce, ale możesz również skorzystać z zagranicznych dostawców. Często oferują oni lepszą cenę.

Domena przykładowej strony WWW

Wybierz końcówkę domeny

Jaką końcówkę domeny wybrać?

Wśród domen internetowych, wyróżniamy domeny najwyższego poziomu (takie jak .pl, .com, .jobs, .blog, .shop) oraz domeny drugiego poziomu (na przykład .warszawa.pl czy edu.pl).

Najpopularniejsze domeny w Polsce to kolejno .pl, .com, .eu, .expert, .online, .site, oraz .store. Domeny z rozszerzeniem .pl mogą zawierać polskie litery: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż, np. kraków.pl. Taka praktyka nie jest jednak zalecana i lepiej nie korzystać z polskich znaków w swojej nazwie.

Nie wszystkie domeny są jednak dostępne dla każdego chętnego np. rozszerzenie .gov przeznaczone jest dla instytucji rządowych, a domeny .eu wyłącznie dla mieszkańców EU, Islandii, Liechtensteinu lub Norwegii oraz dla firm, mających siedzibę na tym terenie.

Wybór rozszerzenia domeny TLD (jest ponad 300) nie ma wpływu na pozycjonowanie. Zalecam jednak zakup popularnych domen i jeśli są dostępne zawsze wybieraj .pl lub .com.

Czy np. sklep w domenie .store będzie lepiej pozycjonowany w wynikach wyszukiwania?

Nie. Google analizuje przede wszystkim treść na stronie i wybór rozszerzenia domeny jako słowo kluczowe nie wpływa na tzw. ranking factor. Sama domena .store nie będzie się lepiej pozycjonować w wynikach wyszukiwania.

Możesz to sprawdzić w Google.pl wyszukując Twojego ulubionego sklepu online.

Długość nazwy domeny

Im nazwa domeny jest krótsza tym lepiej dla użytkowników. Poza tym krótkie nazwy jest zdecydowanie łatwiej zapamiętać każdemu i wpisać w przeglądarce internetowej.

Google Domains zaleca by długość nazwy domeny nie zawierała więcej niż 3 słowa.

Ja zalecam korzystanie maksymalnie z dwóch słów i nie tworzenie domen, które są nafaszerowane słowami kluczowymi jak np. najtansze-telefony-warszawa.pl.

Długie domeny mogą być traktowane jako SPAM lub próbę wyłudzenia danych.

Maksymalna liczba dopuszczalnych znaków w nazwie domeny wynosi 63.

Nazwa może składać się z liter, cyfr, oraz znaku myślnika "-".

Słowa kluczowe w adresie domeny

Wykorzystywanie słów kluczowych w adresie domeny nie wpływa na lepsze wyniki pozycjonowania SEO, podobnie jak wybór rozszerzenia ze słowem kluczowym.

Słowa kluczowe mogą zawierać Twoją lokalizację i informować czym się zajmujesz. Może to pomóc w dotarciu do lokalnych klientów i użytkowników. Nie dostaniesz jednak żadnych dodatkowych punktów na pozycjonowanie. Wiele popularnych firm jak np. Amazon, Apple, Google czy Allegro nie mają w swoich nazwach słów kluczowych, a są liderami swojego rynku.

Poza tym, jeśli Twój biznes (np. sklep z drzwiami) miałby rozwinąć się w przyszłości i oferować więcej produktów z drewna jak np. okna, podłogi, czy schody to domena sklep-drzwi.pl będzie wprowadzała klientów w błąd. Zmiana domeny nie jest też prostym procesem.

Dlatego warto wybierać nazwy domen bardziej ogólne lub tworzyć marki. Myśl przyszłościowo!

Standardowy wygląd adresów domen:

  • nazwa-firmy.pl / nazwa-firmy.com
  • nazwafirmy.pl / nazwafirmy.com
  • slowa-kluczowe.pl / slowa-kluczowe.com

Sprawdź, czy adres jest wolny

Jak już wpadniesz na swoją idealną nazwę może się okazać, że jest ona zajęta przez kogoś innego. Czy dana domena i jej rozszerzenie jest dostępne możesz zweryfikować przez stronę internetową dowolnego dostawcy usług rejestracji domen np. Nazwa, GoDaddy, OVH, Domain.

Każda ze stron oferuje wyszukiwarkę domen wraz z opcją sprawdzania ich dostępności oraz aktualnej ceny. Domyślnie wyszukiwarki domen wyświetlają również warianty innych rozszerzeń dostępnych dla danego adresu. Gdy domena .pl jest zajęta na pewno znajdzie się wiele mniej popularnych (takich jak .biznes, .blog, .it itp.),ale ciągle dostępnych.

Domeny można również odkupić lub nabyć po kimś. Giełdy domen takie jak AfterMarket czy Sedo oferują aukcje, na których możesz wylicytować wygasające lub nabyć stare domeny.

Niejednokrotnie najlepsze domeny sprzedawane są za miliony dolarów:

  • Sex.com; w 2010 sprzedana za 13 mln dolarów.
  • Hotels.com; kupiona za około 11 mln dolarów.
  • Fb.com; odkupiona przez Facebooka w 2010 roku za 10 mln dolarów.

Na rynku jest również sporo trolli parkujących domeny tylko w celu odsprzedaży. Znaleźć wolną domenę, w której znajduje się słowo powszechnie używane ze słownika nie jest możliwe.

Domena dla firmy

Nazwa domeny dla firmy powinna odzwierciedlać Twoją markę i na odwrót. Rozwój marki będzie wymagał bardzo dużo czasu. Jednak włączenie unikalnej marki w nazwę domeny może pomóc się wyróżnić i zdobyć rozpoznawalność. Tym bardziej, że większość domen jest już zajętych.

Dobrym przykładem jest tutaj firma Adidas produkująca odzież sportową, a przede wszystkim buty. Nazwa nie mająca nic wspólnego z obuwiem stała się synonimem wszystkich butów sportowych. Potocznie na buty każdej firmy mówi się wszakże adidasy.

Domena dla firmy

Przy tworzeniu swojej marki oraz zakupie domeny pamiętaj, aby nie używać istniejących nazw marek ani znaków towarowych. Nazwa domeny powinna być taka sama lub podobna do nazwy marki, którą chcesz promować. W innym przypadku klient będzie zdezorientowany.

Słowa kluczowe nie powinny być brane pod uwagę przy wyborze nazwy domeny.

Proponowany wygląd adresu domen dla firm:

  • nazwa-firmy.pl / nazwa-marki.pl
  • nazwafirmy.pl / nazwamarki.pl
  • nazwafirmy.warszawa.pl / nazwamarki.warszawa.pl

Jeśli chcesz dodać lokalizacje swojej działalności zamiast korzystać ze słowa kluczowego wykorzystaj w tym celu domeny regionalne. Jeśli działasz na terenie pojedynczego miasta lub województwa możesz skorzystać z dedykowanej domeny jak np. .warszawa.pl lub mazowsze.pl.

Możesz również skorzystać z nowych domen, gdzie wskażesz użytkownikowi w czym się specjalizujesz lub czego dotyczy Twoja strona. Znaczenia takich rozszerzeń domeny jak .pizza, .beer czy .coffee, .blog, .media nie trzeba nikomu tłumaczyć.

Popularnym zabiegiem wykorzystywanym przy tworzeniu domen jest łączenie nazw z końcówkami w taki sposób by utworzyły spójną całość. Przykładem wykorzystania tej techniki może być np. goo.gl, lubie.to, czy tok.fm. Możliwości jest więcej niż w przypadku tradycyjnych domen. W wymyślaniu nazwy domeny dla firmy można być bardzo kreatywnym.

Rozwiązanie to może nie być zrozumiałe dla wszystkich. Nie każdy się domyśli widząc na wizytówce napis włoska.pizza, że jest to link do strony internetowej firmy.

Najbardziej popularną domeną na świecie jest .com. Najbardziej intuicyjną w Polsce jest .pl. Tą pierwszą zarejestrowano już ponad 100 mln razy, a tą druga jest aktywna ponad 2 mln razy co stanowi 80% domen zarejestrowanych w Polsce.

Czego unikać

Przy wyborze nazwy domeny należy unikać cyfr i myślników w nazwie. Tego typu znaki mogą obniżać wiarygodność witryny i firmy w oczach użytkowników, ale nie muszą.

Dziwna pisownia lub słowa, które można zapisać na różne sposoby mogą utrudniać znalezienie Twojej strony internetowej.

Błędy w pisowni budzą obawy użytkowników, że strona próbuje podszyć się pod inną i wyłudzić informacje lub rozpowszechniać złośliwe oprogramowanie.

Wykorzystywanie marek i znaków towarowych używanych przez inne firmy może doprowadzić do działań prawnych i zawieszenia domeny.

Rozważ zakup innych końcówek

Kupując domenę, warto rozważyć zainwestowanie w inne popularne końcówki. Uwzględnij aspekt bezpieczeństwa i zadbaj o dostępność adresów podczas przyszłej ekspansji firmy.

Dlaczego warto posiadać klika rozszerzeń?

Użytkownicy nie zawsze pamiętają cały adres. Oczywiście mogą za każdym razem wpisywać nazwę w wyszukiwarkę. Ale co w przypadku gdy będą wpisywać .com zamiast .pl, a domena przekieruje do Twojej konkurencji.

Zakup domen jak .pl i .com może wyeliminować nieścisłości i potencjalne pomyłki.

Oczywiście dodatkowe domeny to dodatkowe koszty. Nie jest to operacja niezbędna.

Ciekawostka:

Amazon wykupił wszystkie dostępne domeny. Każda jest z przekierowaniem do strony głównej sklepu. np. amazon.xyz, amazon.tech, amazon.photo itd.

Sprawdź historię wybranej domeny

Przed zakupem domeny warto sprawdzić jej historię. Strona internetowa Wayback Machine umożliwia weryfikację zawartości danej domeny. Nie zawsze domena, którą zakupisz, będzie całkowicie nowa. Może się zdarzyć, że pod danym adresem widniał kiedyś inny serwis.

Historia domeny

Dlaczego jest to ważne?

Do starej domeny mogą prowadzić ciągle linki, które nie zawsze znajdują się na tzw. "dobrych" stronach. Nie trafne linki mogą obniżyć znacząco wartość domeny w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście istnieje możliwość zmiany reputacji złej domeny, ale wymaga to bardo dużego zaangażowania, wiedzy, i przede wszystkim poświęconego czasu.

W większości przypadków nie warto regenerować "złych" domen.

Wybierz dostawcę domeny

Nie stawiaj na pierwszego lepszego dostawcę.

Zazwyczaj kupując domenę u najpopularniejszych polskich dostawców jak Home.pl czy Nazwa.pl przepłacisz. Kuszą oni promocjami zakupu domeny w opcji za pierwszy rok.

Np. rozszerzenia .pl za kilka złotych lub .com za około 50 zł. Niestety koszt odnowienia domeny w drugim roku (i kolejnych latach) jest znacznie wyższy - od 123 zł do 150 zł brutto.

Google Domains oferuje ceny roczne za domenę .com w granicach 50 zł z opcją odnawiania za tą samą kwotę co roku. Rozszerzenie .pl nie jest dostępne w Google Domains.

Łatwo policzyć, że oszczędzasz.

Największy dostawca w Europie OVH, pozwala na zakup domeny .pl w promocji za 10 zł z opcją odnowienia za około 60 zł brutto. Zdecydowanie korzystniej.

Uważaj też na oferty "pierwszy rok za darmo". Brak kosztów w pierwszym roku nie oznacza, że w latach kolejnych wszystko będzie opłacalne. Na pewno odnowienie będzie bardzo kosztowne.

Zawsze weryfikuj ceny domen u różnych dostawców i sprawdzaj cenę odnowienia usługi w kolejnych latach. Każdy dostawca taką informację zamieszcza w swojej ofercie.

Pamiętaj, że nie musisz wiązać się z danym dostawcą na zawsze. Możesz poprosić dostawcę o wydanie tzw. kodu authinfo i przy jego użyciu przenieść się do innego.

Kod ten jest również wykorzystywany przy sprzedaży domeny.

Podsumowanie

Wybór dobrej domeny dla firmy czy idealnej domeny dla strony internetowej nie jest zbyt skomplikowany. Pamiętaj, że nazwa nie jest najważniejszy aspektem tworzenia firmy i ona nie powinna powstrzymywać Cię od działania.

Przy wyborze nazwy domeny trzymaj się podstawowych zasad.

Twórz krótkie nazwy domen, wybieraj popularne końcówki takie jak .pl lub .com i nie przesadzaj ze słowami kluczowymi jeśli nie masz innego pomysłu.

Jeśli prowadzisz działalność na danym rejonie i nie planujesz ekspansji to rozważ wybór domeny regionalnej związanej z daną miejscowością lub województwem.

Ponadto pamiętaj, że wybierając domenę nie każdy ma uczciwe zamiary i może wykonywać różnego rodzaju ataki mające na celu przejęcie ruchu. Polegają one głównie na rejestracji przez atakującego podobnych domen.

Cybesquatting polega na wyszukiwaniu nazw, które są łudząco podobne do Twojej. Typosquatting to praktyka wykorzystania literówek podczas pisania na klawiaturze. Atakujący rejestruje np. domenę "kubapqwlak.pl" i przejmuje ruch z "kubapawlak.pl".

Komentarze

  • Mastodont

    Mastodont1 rok temu

    Domena com.pl czy warto? A może lepszym rozwiązaniem bedzie zakup .com lub .pl? Proszę o odpowiedź ;)

    • Kuba

      Kuba1 rok temu

      Tak jak wspomniałem wcześniej końcówka domeny w dzisiejszych czasach nie ma większego znaczenia dla pozycjonowania. Natomiast to jak odbierają ją użytkownicy to inna sprawa. Wiadomo, że domena .pl kojarzy się polskim użytkownikom z stroną w języku polskim.

      Domeny com.pl są za około 45 zł rocznie, i w podobnej kwocie można nabyć .pl czy .com.

      Odpowiadając na Twoje pytanie czy warto kupić com.pl. Tak, ale jest to kwestia wyłącznie estetyczna. Ja osobiście skracałbym link do I poziomu i inwestował w .pl jeśli jest dostępna.

  • LordJahu

    LordJahu1 rok temu

    Jak zmienić dostawcę zaparkowanej domeny? Kod authinfo nie działa.

    • Kuba

      Kuba1 rok temu

      Aby wykonać transfer domeny tzw. operacją zmiany Rejestratora należy zgłosić się do niego po kod Authinfo lub AuthCode, ale może występować pod różnymi nazwami jak np. auth code, a transfer key, a transfer secret.

      Jeśli po podaniu do nowego operatora tego kodu domena nie została przeniesiona prawdopodobnie Twój poprzedni Rejestrator zablokował taką możliwość ze względu bezpieczeństwa. Skontaktuj się z nim i poproś o zwolnienie blokady na przeniesienie domeny.

    • LordJahu

      LordJahu1 rok temu

      Ok, dzieki.

Dodaj komentarz